STRONA GŁÓWNA
Leszek Marian Włodek
W stulecie śmierci Błogosławionego
Ks. Bronisław Markiewicz
zapomniany pionier i teoretyk harcerstwa
Motto:
Prawda to wolność i przyszłość
Oszustwo to zniewolenie i zagłada
1. Prorok nowej ewangelizacji
Ksiądz Bronisław Bonawentura Markiewicz urodził się 13 lipca 1842 r w
Pruchniku jako szóste dziecko Jana i Marianny. Uczęszczał do
szkoły powszechnej w Pruchniku , następnie do gimnazjum w Przemyślu.
Tutaj 3 maja 1863 r zetknął się z objawieniem Świętego Anioła Polski.
To zdecydowało o jego wstąpieniu do seminarium duchownego w Przemyślu,
po ukończeniu którego otrzymał 15 września 1867 r.
Święcenia kapłańskie. W tym samym roku wydaje pod pseudonimem
„B.Miromir” pracę „Trzy słowa do starszych w narodzie
polskim w stulecie rozbioru Ojczyzny”. Jest to pierwsza i jedyna
do tej pory próba teologicznej analizy rozbiorów Polski.
Stanowi ona podstawę polskiej doktryny teologii narodu, opartą
bezpośrednio na Piśmie Świętym i objawieniach Anioła Polski. Następnie
został wikarym na parafii w Harcie koło Dynowa. 20 lutego 1870 r.
Przeniesiony został do parafii katedralnej w Przemyślu. Od września
1873 podjął studia na Uniwersytecie Jana Kazimierza we Lwowie, a
później na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. W
1875 r. Podejmuje pracę w Gaci koło Przeworska, zaś w 1877 r zostaje
proboszczem w Błażowej. W 1882 r. Zostaje profesorem teologii
pastoralnej w Seminarium Duchownym Obrządku Łacińskiego w Przemyślu. W
listopadzie 1885 r. wyjeżdża do Włoch , gdzie w styczniu 1886 r.
wstępuje do nowicjatu zakonnego i 25 marca 1887 r. składa śluby
wieczyste na ręce św. Jana Bosko. Wiosną 1892 r. wraca do kraju gdzie
otrzymuje probostwo w Miejscu Piastowym koło Krosna. Powołuje
placówkę opiekuńczą dla sierot „zakład ks. J.Bosko”.
W placówce tej zastosował harcerskie metody wychowawcze ,
polegające na tym , że starsza młodzież wychowywała młodsze dzieci.
Dokonano podziału formacji odrębnie według płci. Dodatkowo zastosowano
pełną abstynencję od picia alkoholu i palenia papierosów. Te
formy organizacyjne przetrwały w harcerstwie do końca 1949 r. W 1895 r.
założył warsztaty rzemieślnicze i gimnazjum. Zakłada stowarzyszenie
„Powsciągliwość i Praca” oraz od 1 lipca 1898 r.
redaguje pod tym tytułem miesięcznik. Stowarzyszenia i zakłady
wychowawcze rozprzestrzeniają się po kraju i docierają też za granicę.
Podejmuję inicjatywę powołania zgromadzenia „Świętego Michała
Archanioła” zwanego też zgromadzeniem księży
Michalitów zatwierdzonego 29 września 1921 r oraz zgromadzenia
sióstr „Świętego Michała Archanioła” zwanych
też zgromadzeniem sióstr Michalitek zatwierdzonego
prze władze kościelne 21 sierpnia 1928 r. Ksiądz zmarł 29 stycznia 1912
roku w Miejscu Piastowym gdzie też został pochowany. 8
grudnia 1957 r. ks. Bp. Franciszek Barda wydał dekret o rozpoczęciu
diecezjalnego procesu beatyfikacyjnego ks. Bronisława Markiewicza w
Przemyślu. Po zakończeniu procesu informacyjnego akta zostały przesłane
do Św. Kongregacji Spraw Beatifikacyjnych i Kanonizacyjnych w Rzymie .
Proces apostolski trwał w czasie pontyfikatu papieża Pawła VI i Jana
Pawła II. W dniach 4 i 5 maja 1990 r. dokonano kanonicznej ekshumacji
zwłok Sługi Bożego, ich rozpoznania i przeniesienia do Kościoła
Zakonnego Księży Michalitów w Miejscu Piastowym.
2 lipca 1994 r. w obecności papieża Jana Pawła II
promulgowano „Dekret o heroiczności cnót Sługi
Bożego”. Zamknięto w ten sposób proces na szczeblu
apostolskim . 19 czerwca 2005 r w Warszawie został beatyfikowany.
Bł. ks. Bronisław
Markiewicz (1842-1912).
2. Granice i godło Rzeczypospolitej
Ksiądz Markiewicz całe swoje życie przeżył w niewoli pod zaborem
austriackim. Wszystkie pojęcia jakich używał w swojej
twórczości publicystycznej czy naukowej odnosiły się do Ojczyzny
jeszcze przed rozbiorami. W jego pojęciu Polska to obszar o powierzchni
865 tys. km2, natomiast dzielnica przez niego zamieszkała to Małopolska
o powierzchni 452 tys. km2 . Natomiast Odrodzona Polska w 1939 r.
obejmowała obszar tylko 389 tys. km2 , a obecnie jeszcze mniej bo 312
tys. km2. Do połowy XIX wieku w szkołach , urzędach , kościele i
życiu publicznym używano wyłącznie języka niemieckiego. Młodzież i
dorośli wychowawcy byli w przekonaniu , że na obszarze którym
żyją wieczne było państwo austriackie, nie było polskiej kultury,
języka i państwowości. Występował ogromny wyzysk poprzez wysokie
podatki i rabunek mienia. Dopiero od czasu odzyskania autonomii
miejscowa ludność mogła mieć wpływ na stanowienie o sobie .
Społeczeństwo było podzielone na stany: szlachecki, mieszczański i
chłopski. Ten ostatni był traktowany jako przedmiot ( bydło, narzędzie)
a nie podmiot. To stopniowo ulegało poprawie dzięki ruchom
niepodległościowym takich jak Wiosna Ludów 1848 r, czy Powstanie
Styczniowe 1863/64 r. Wyniósł on z domu rodzinnego głęboką wiarę
w Boga i miłość do ojczyzny. W czasie niedoli we wszystkich zaborach
postępowała intensywna konsolidacja związana z dominującą religią
katolicką. Uległ zmianie herb Państwa Polskiego. W czasie dynastii
Piastów herbem tym był biały orzeł ze złotym dziobem i pazurami,
w koronie na czerwonym tle. W czasie dynastii Jagiellonów
oraz monarchów elekcyjnych orzeł składał się z dwóch
tarcz , na lewej (prawa–heraldycznie) był orzeł biały jak
poprzednio na czerwonej tarczy czyli herb Królestwa Polskiego a
na prawej (lewej-heraldycznie) biały rycerz na koniu z
podniesionym mieczem i tarczą na ramieniu z tzw, słupami
Gedymina na błękitnym tle. Stan ten utrzymywał się do Powstania
Listopadowego w 1831 r. W czasie Powstania Styczniowego w 1863 r.
zmieniono herb Państwa Podziemnego na trójdzielczy (trzypolowy).
W styczniu 1863 r. był to herb trójdzielczy: na pierwszym polu u
góry był orzeł biały w złotej koronie ze złotymi szponami , w
których było z lewej strony berło a z prawej jabłko. Drugi z
lewej to skaczący rycerz na koniu z podniesionym mieczem i tarczą ze
słupami Gedymina na tarczy trzymanej na ramieniu, Na dole na środku
anioł w białej długiej szacie ze spuszczonymi skrzydłami i mieczem w
lewej (prawej–heraldycznie) skierowanym w dół i tarczą ze
znakiem słupów Gedymina w prawej (lewej–heraldycznie). Od
maja 1863 r. w herbie Królestwa pozbawiono orła korony i
insygniów w postaci berła i jabłka, a nad tarczą umieszczono
koronę zamkniętą. W tym herbie Polskie Państwa podziemnego występowała
też dewiza „Wolność, równość, niepodległość”. W
całej historii Polski był to jedyny przypadek kiedy w herbie państwa
występowały godła zawierające oprócz elementów świeckich
element sakralny w postaci ikony św. Michała Archanioła. Ten ostatni
element herbu stał się patronem Wojska Polskiego i harcerstwa polskiego.
3. Narodziny polskiego skautingu
Nazwa skauting pochodzi od angielskiego słowa „scout",
które w języku polskim oznacza zwiadowcę. Polski skauting ma
swoją rodzimą nazwę podobnie jak czeski - junacy ukraiński- płasty czy
żydowski-szomry. Jest nią harcerstwo pochodzące od słowa Harc, w
liczbie pojedynczej - walka, w liczbie mnogiej harce ozna-czające
walki. Stąd harcerz to wojownik, harcmistrz-mistrz walki, a harcerstwo
to sztuka walki w naj-szerszym tego słowa znaczeniu (ruch, organizacja,
metodyka, technika itp.). Nazwa ta występuje w kilku językach jak w
polskim, serbskim, słowackim, słoweńskim i węgierskim. W języku polskim
do czasów rozbiorów oznaczała rozpoznanie przeciwnika
walkę przez pojedynczych rycerzy albo dobrze wyszkolone oddziały, a w
czasie pokoju pokaz sprawności bojo-wej. Od czasu utraty państwowości
znaczenie tej na-zwy uległo zmianie i zaczęło oznaczać spontaniczną
walkę młodzieży i dzieci z prześladowaniami zabor-ców. Były to
organizacje występujące pod różnymi nazwami we wszystkich
zaborach. Początek temu ru-chowi dali w Wilnie u zarania XIX wieku
Filomaci-miłośnicy nauki i Filareci - miłośnicy cnoty. Była to walka o
godność i tożsamość narodową wymierzona przeciw rusyfikacji.
O ich celu i roli tak pisała hm dr Ewa Gródecka „Była w
Polsce grupa młodzieży, której ideologia i czyn przechodziły
dziedzictwem z pokolenia na pokolenie i żywe były przez wszystkie czasy
(...). Nie można dziś mówić o żadnym ruchu młodzieży pol-skiej
bez nawiązania do nich. Oni uczynili młodzież polską
współtwórcami rzeczywistości naszego naro-du i własnego
państwa, oni nadali jej prawa, wskazali drogę. Z nich jest wszystko co
wielkie, czyste, twór-cze co młodzież wniosła do skarbca Polski
przez lata niewoli i ucisku walk wyzwoleńczych, zmagań we-wnętrznych,
budowania własnego państwa". Organizacją o charakterze militarnym były
Bata-liony Szkolne powołane w 1810 roku w Nowogródku. Zajmowały
się one rekonstrukcją historyczną polskich formacji wojskowych Losy tej
formacji zostały opisane w artykule „Pierwsi skauci polscy"
zamieszczonym w „Skaucie" nr 7 i 8 z 1912 roku. Początek
harcerstwu na terenie miasta Przemyśla dała konspiracyjna organizacja,
powstała w 1832 roku „Przemyskie Towarzystwo Naukowe" kryptonim
„Senat". Jej członkami byli alumni seminariów du-chownych
obrządku łacińskiego i greckiego oraz uczniowie gimnazjum. Młodzież ta
walczyła o możli-wość nauki języka polskiego i ruskiego oraz historii i
geografii polskiej. Organizacją o charakterze militarnym działającą na
terenie Przemyśla od 1837 roku była Konfederacja Powszechna
Narodu Polskiego. W manifeście jej czytamy „Przez Polaków
do Polski, dla Europy, dla człowieczeństwa...".-Członkowie jej uczyli
się posługiwania bronią oraz dążyli do wywołania zbrojnego powstania.
Podobnie jak poprzednie or-ganizacje zostały zlikwidowane przez
policje. Nawet uwięzienie członków nie wpłynęło na zaniechanie
walki o niepodległość. W czasie Wiosny Ludów w 1848 roku
młodzież wstąpi-ła do Gwardii Narodowej, a w czasie Powstania
Styczniowego najmłodsze dzieci walczyły będąc łącznikami, pomagając
więźniom i rannym w szpitalach. Wtedy też obok chłopców pierwszy
raz walczyły z bronią w ręku, w przebraniu męskim dziewczęta.
Punktem zwrotnym w ruchu niepodległościowym a tym samym w harcerstwie
była klęska rewolucji w 1905 roku w zaborze rosyjskim, oraz wzrastająca
sprzeczność interesów pomiędzy Rosją i Austrią. 29 września 1906
roku na tajnym spotkaniu Józefa Piłsudskiego z szefem sztabu
Komendy Okręgu Korpusu nr 10 w Przemyślu wywiad austriacki zgodził się
na przeniesienie walki zbrojnej o niepod-ległość Polski z zaboru
rosyjskiego do austriackiego. Zaowocowało to powołaniem w 1908 roku
licz-nych organizacji niepodległościowych, które przyjęły
stosowanie metod skautowych. W tym samym roku ks. Bronisław Markiewicz
wydał anonimowo dramat w sześciu odsłonach „Bój
bezkrwawy” który stał się ideologiczną podstawą
działalności skautowego ruchu niepodległościowego. Był to opis walki
harcerzy polskich - wrzesińskiej młodzieży szkolnej o prawo modlenia
się w języku ojczystym. W rozdziale siódmym tego dramatu autor
przedstawił własne widzenie z dnia 3 maja 1863 r , które miało
miejsce na terenie Przemyśla. Miało to być spotkanie z Aniołem Polski,
który przepowiedział losy świata i odrodzenie Ojczyzny. Stało
się to później dla ks. Markiewicza motorem działalności
publicystycznej i pracy wychowawczo-patriotycznej wśród
młodzieży. Pierwsze organizacje harcerskie (skautowe) działały
konspiracyjnie na terenie Polski i Przemyśla niesamodzielnie, przy
innych organizacjach niepodległościowych. Przykładowo w mieście od 1908
r. działał oddział (ćwiczebny) przy Tajnym Związku Wojskowym, zaś na
terenie powiatu Oddział Bartoszków (zuchów) i
Junaków przy Drużynach Bartoszowych. Od 1911 r. działały jawnie
Drużyny Skautowe, odrębnie męskie i żeńskie. W 1916 r. nastąpiło
pierwsze scalenie organizacji skautowych na terenie Królestwa
pod nazwą Polski Związek Harcerski. W 1918 r. nastąpiło scalenie
wszystkich organizacji skautowych z trzech zaborów w Związek
Harcerstwa Polskiego.
Strona tytułowa pierwszego anonimowego wydania
"Boju bezkrwawego” autorstwa ks. Bronisława Markiewicza
Lwów 1908 r .
4. Program wychowania narodowego
Sprawa wychowania patriotycznego młodego pokolenia , zwanego
przez księdza Markiewicza „wychowaniem narodowym”
zajmowała czołowe miejsce w jego pedagogice. Ze względu na brak własnej
państwowości wśród Polaków idee wychowania
narodowego były żywe i bardzo ważne. Cel tego wychowania ks. Markiewicz
pojmował bardzo szeroko.
Dbał o to by dzieci umiały pracować dla siebie i dla
innych a przy tym zawsze pamiętały o ojczyźnie. Wszystkie podejmowane
przez niego przedsięwzięcia miały na celu dobro kraju i narodu. Chciał
tak wychować młodzież , aby mogła przynieść chlubę społeczeństwu. Uczył
więc historii, literatury polskiej, odkrywał prawdę o bycie politycznym
swego kraju. ( Bronisław Markiewicz – „Przewodnik dla
wychowawców młodzieży opuszczonej i wskazówki do
rozwiązania kwestii socjalnej” – Miejsce Piastowe 1912 s
261). W pojęciu księdza Markiewicza „Ojczyzna” to kraj
wolności , społecznej równości i swobodnej myśli politycznej .
Stąd dopomina się w swej publicystyce o prawo do swobody narodowej, do
mowy ojczystej, podnosi kwestię ucisku i uciemiężenia narodu.
Uważa że jedną z przyczyn upadku narodu polskiego
był brak oświaty. Postulował więc przeprowadzenie reformy szkolnictwa.
Pisał „jeśli Polska prawdziwie ma powstać z martwych , musi
zacząć od zmiany systemu szkolnego i wychowania. Taka będzie nasza
przyszłość jaka będzie młodzież przez nas wychowywana.”
Uważał że placówki oświatowe mogłyby spełniać rolę
centrów kultury dla okolicznych mieszkańców.
Kochać ojczyznę to za mało- trzeba jeszcze dla niej pracować. W
pracy bowiem widzi drogę do odzyskania niepodległości. Zapoznawał
też wychowanka z posłannictwem narodowym wynikłym z naszych
dziejów i naszego położenia geograficznego. Uważał że najlepszym
sposobem walki o niepodległość Ojczyzny jest praca nad
odrodzeniem moralnym Narodu. Swoje zasady pedagogiczne zawarł w
dwóch hasłach „Któż jak Bóg” oraz
„Powściągliwość i Praca”. Uważał że zasady te są niezbędne
nie tylko we właściwym wychowaniu a ich zastosowanie przyniesie
rozwój społeczny i gospodarczy Polski. Stwierdza” Nie da
się zaprzeczyć , że między życiem duchowym a stanem gospodarczym
istnieje ścisły i nierozerwalny związek. Życie ludzkie jest pasmem walk
i pracy duchowej . Każda zaś praca jest podstawą rozwoju ,
źródłem dobrobytu narodu, podstawą jego niezawisłości i
wolności.”
Ks. Markiewicz gorący patriota , żył nieustannie troską o losy swego
narodu. Była to troska na wskroś religijna gdyż była kierowana i
normowana wyraźnie określonym przesłaniem jego własnej
oryginalnej teologii narodu. Nie przypomina ona w niczym będącego w
obiegu polskiego mesjanizmu narodowego, przeciwnie jest raczej
pewnym rodzajem teologii wyzwolenia prowadzącego autora do całkiem
realistycznych , niemal pozytywistycznych wniosków
praktycznych. Nie uważa że Polacy są narodem wybranym , ale twierdzi że
doraźne i natychmiastowe kary Boże jakie spotykają ten
naród za jego winy , świadczą że Bóg miłuje go
szczególnie i pragnie go uratować a nawet wywyższyć. Winy owe
widzi w wymiarze społecznym i określa je jako ucisk i wyzysk klas
niższych pracujących i cierpiących nędzę przez pogardę
opływającej dobrobytem klasy próżniaczej. Bóg darował
Polakom przywilej do opamiętania, nawracania i odrodzenia moralnego a
także kulturalnego i materialnego. Takie właśnie odrodzenie ,
które można osiągnąć tylko w wyniku pracy organicznej, winno być
celem wszystkich wysiłków współczesnych Polaków.
Jest to jedyna realna praktyka na owe czasy która może
doprowadzić do odbudowy niepodległości i suwerenności narodu, a nawet
jego znaczenia w świecie. Powstania narodowe i rewolucje
były błędami , które nie powinny więcej się powtórzyć ,
gdyż przyniosły narodowi straszne szkody, niepowetowane straty oraz
przyprawiły go o wiele cierpień i nie miały żadnych szans powodzenia,
gdyż nie jest to droga do moralnego odrodzenia. Ks.
Markiewicz opierał swoją strategię organicznego odrodzenia
moralnego i kulturalnego na przekonaniu , że musi przyjść do
konfrontacji między najeźdzcami i wtedy oni sami siebie nawzajem ukarzą
zasłużoną karą. Dokonał teologicznej analizy rozbiorów polski w
swej książce „Trzy słowa do starszych w Narodzie Polskim” w
stuletnią rocznicę rozbiorów Ojczyzny – Lwów 1887.
Wymienia cztery czynniki które stanowią o potędze narodu:
religia, literatura, historia, byt polityczny. Jego rozważania na temat
losów Ojczyzny i przyszłości młodzieży nie straciły do dnia
dzisiejszego nic ze swojej aktualności.
Przemyska ikona Świętego Anioła Polski.